Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Links til ledige maritime stillinger uge 46

Hermed samlingen af links til maritime job-opslag, som vi har kun ...

Ny maritim uddannelse i Esbjerg

Den nye grundlæggende uddannelse til ubefaren skibsassistent, som ...
DAGEN
16/4-2007 10:20
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen møde DFDS kl. 10.00
Christian Petersen møde DFDS kl. 10.00
Jannik Madsen møde DFDS kl. 10.00
John Ibsen møde DFDS kl. 10.00
 
FRA MEDIER
 
"Bourbon Dolphin" sank i nat
Det forliste norske skib som i torsdags forulykkede ud for en boreplatform ved Shetlandsøerne er nu endeligt gået til havets bund på over 1.000 meters dybde. Syv af de ombordværende overlevede forliset medens otte mistede livet, herunder en 27-årig dansker. Fem besætningsmedlemmer blev aldrig fundet og formodes nu at være gået med skibet til bunds, hvorfra det ikke vil være muligt at bjærge dem. Dykkere har vedvarende forsøgt at nå frem til de savnede, men altså uden held.
 
Mærsk mere optimistisk end markedet
Medens shippinganalytikere mener der bygges flere skibe end der er brug for, og at det forhold vil presse fragtraterne yderligere, er ledelsen på Esplanaden optimistisk og mener raterne vil flade ud i 2007. Små udsving i procenterne på fragtraterne har stor betydning for Mærsk hvor en ændring på 1% på fragtraterne betyder et sving på 1 milliard i indtjening. Globalt ventes containerflåden at vokse med 15,6% i år, medens verdenshandelen kun antages at vokse med 8-9%. Alligevel regner Mærsk med at vende et underskud fra 2006 på 3,4 mia. til et beskedent positivt resultat i 2007 på containerfragten. Gennem lang tid har der været faldende rater på Stillehavet og stigende på markedet mellem Europa og Kina.
Børsen, 16/4, side 1, 4, 5.
 
Mærsk betyder katastrofe for New Zealands æbleeksportører
Efter integrationen med P&O Nedlloyd har producenterne oplevet massive problemer med eksporten fortæller et engelsk branchetidsskrift for frisk frugt. Ingen af æbleproducenterne tør stå frem med navns nævnelse på grund af frygt for mulige repressalier fra Mærsk, men de beretter om "kaos" og "massakre" for deres eksport.
Børsen, 16/4, side 22
 
Ny Torm-pengetank til afklaring på generalforsamling
Når der afvikles generalforsamling hos Torm i morgen, vil det blive afklaret om milliardgevinsten fra salget af Norden-aktier, skal bruges til opkøb eller udlodning til aktionærerne. Gevinsten er på 4 mia. kroner, og der spekuleres nu i om Torm vil byde på den amerikanske konkurrent OMI Corporation som har sat sig selv til salg. OMI's markedsværdi er på 9 mia. kroner og det ventes at kapitalfonde vil deltage i en budkrig på rederiet, der som Torm har specialiseret sig i produkttankskibe.
Børsen, 16/4, side 4
 
Nordic Tankers på Børsen
For første gang siden 1994 ventes et dansk rederi nu at blive børsnoteret. Nordic Tankers, som har det gamle anpartsselskab Difko 47 bag sig, vurderes til en værdi af 650 mio. kroner. Børsintroduktionen ventes i juni og forinden vil de gamle anparter blive konverteret til aktier, hvilket vil betyde en skatteregning på 8-12.000 kroner for anparter til en værdi af 28-29.000 kroner. Nordic Tankers ejer 9 skibe og har 3 undervejs.
Børsen, 16/4, side 5
 
Havnearbejdere siger nej til mæglingsforslaget
Havne- og Terminalarbejdernes Landsklub har besluttet at anbefale et nej til mæglingsforslaget. Først og fremmest begrundes det med manglende imødekommelse af krav om forbedringer for arbejde på ubekvemme tidspunkter. De er heller ikke enige i at arbejdsgiverne skal have ret til fleksible arbejdstider på visse overenskomstområder.
 
Kristelig Fagforening protesterer mod særrettigheder ved sommerhussalg
Folkeferie vil nu sælge en række ferieboliger hvor værdien stammer fra uafhentede feriepenge fra alle danske lønmodtagere. Boligerne sættes til salg i almindeligt udbud, men en tredjedel forbeholdes medlemmer af LO-forbundene i en lukket runde. Oprindeligt var det meningen at forbeholde den lukkede runde til fagforeningsbosserne selv, men kredsen er altså nu udvidet til alle medlemmer af forbundene på grund af voldsom kritik. Kristelig Fagbevægelse mener ordningen skal gøres endnu bredere så den kommer alle til gode.
 
Mærsk ønsker at vende tilbage til Iraq
I 2003 forlod Mærsk sit havneeventyr i Iraq med et anstrengt forhold til såvel iraqiske som amerikanske myndigheder. Mærsk hævdede at have en 25-årig kontrakt om at drive havnen Khor Az-Zybayr, men kontrakten blev underkendt fordi den kun var underskrevet af underordnede officerer uden beføjelser. Mærsk måtte trække sig bla. efter demonstrationer mod ansættelse af udlændinge frem for iraqere. Nu afslører Mærsk i et interview med Reuters bureau at selskabet stadig er interesseret i opbygning af aktiviteter i Iraq.
Information, 13/4
 
BornholmsTrafikken ikke alene om Samsø-rute
Rederiet er gået sammen med Clipper Group A/S om et nyt selskab "Nordic Ferry Services A/S", der som sin første opgave skal skaffe et nyt skib til Sælvig-Hou overfarten som BHT skal betjene fra 1/10-2008. Det nye selskab vil med BHT som operatør sigte på at introducere effektive færgetyper. BHT byder netop nu også på 2 andre overfarter, nemlig Kalundborg-Koldbykaas og Bøjden-Fynshav.
Bornholms Tidende, 13/4, side3 1
 
3F's lærlinge anbefaler et nej
På et ekstraordinært møde i 3F's ungdom blev det besluttet at anbefale et nej til mæglingsforslaget. Baggrunden er skuffelse over lønstigninger på mellem 1,75 og 3 kroner i timen pr. år, hvor 3F's Ungdom havde håbet på en femmer. Formand for organisationen, Mattias Tesfaye, udtaler at det er svagt og uambitiøst af Dansk Industri at påtvinge uddannelsesområdet så lille stigning. Til gengæld er der ros til transportområdet på grund af en række forhold lærlingene fremover er omfattet af.
 
Dom om overarbejdsbetaling uden beviser
En lette har vundet en sag om betaling for et stort antal overtimer over en landmand, uden der var håndfaste beviser for overtimerne. Lettiske Evita Nummure havde arbejdet 80 timer om ugen og boede oven på en kostald. Efter dommen fik hun 200.000 kroner i erstatning for manglende overtidsbetaling. Det er en principiel dom fordi den udelukkende er baseret på vidneudsagn.
 
Afgift for uorganiserede medarbejdere var ulovlig
TIB har forsøgt at opkræve gebyrer for uorganiserede medarbejdere hos en uorganiseret arbejdsgiver. Det er underkendt af Arbejdsretten, men dommen modtages ikke slet og ret med skuffelse i LO. Dommen er helt konkret for den pågældende virksomhed, og udtaler at det er ulovligt at skelne mellem organiserede og uorganiserede arbejdsgivere ligesom det er på kanten af foreningsfrihedsloven at kompensere for tab af medlemskontingenter. I følge Tine Aurvig-Huggenberger - næstformand i LO - giver dommen til gengæld medhold i, at det principielt ikke er ulovligt at opkræve en afgift, men det drejer sig om hvordan og hvorfor.
 
Nyheder fra Galathea 3
 
Galathea
"Vædderens" position: 16/4 kl 06 UTC 06N 43,8W.
 
Valutakurser
100 USD = 565,92 DKK
100 Euro = 758,01 DKK
Den Danske Bank,13/4, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser (slutkurser)
APM A-aktie: 59.100 (+700)
APM B-aktie: 61.500 (+600)
DFDS: 772 (+2)
D/S Torm: 386 (+3,5)
D/S Norden: 5540 (+60)
Mols-Linien: 550 (0)
Børsen, 5/3
 
VELUX 5 OCEANS
Tid forløbet 16/4 10:20 91 dage 21 timer 19 minutter
web 16.04



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Links til ledige maritime stillinger uge 46

Hermed samlingen af links til maritime job-opslag, som vi har kun ...

Ny maritim uddannelse i Esbjerg

Den nye grundlæggende uddannelse til ubefaren skibsassistent, som ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX